Plugga vidare = trend?

Jag och en jobbarkompis tog upp ämnet igår då vi pratade om utbildningar och jobb. Hon frågade om jag hade tänkt utbilda mig och läsa på högskolan. Många frågar mig den frågan eftersom jag är 21 år nu och tog studenten för snart 2 årsedan. De tycker väl att det är dax nu. Men vet ni, jag tänker baske mig inte plugga vidare!

Varför ska man göra det?

Jag har alltid drömt om att arbeta inom handels. Starta egen butik eller vara butikschef. Det passar mig som handen i handsken. Visst, det finns utbildningar på högskolan för att bli det men varför ens tänka tanken när det går att få jobb som butikschef utan minsta lilla utbildning? Det enda som krävs är engagemang och erfarenhet inom branschen. Och jag HAR en utbildning. Gymnasiet är väl en utbildning? Jag gick ju just handelsprogrammet för att lära mig allt inom området för att sedan kunna komma ut i arbetslivet och arbeta med just det.

Människor som har inställningen att man ska plugga bara för att få en utbildning tycker jag är helt och hållet galna. "Det kan vara bra att ha en högskoleutbildning i bagaget". Javisst! Om du brinner för att  bli lärare, sjuksköterska, läkare, forskare osv osv. DÅ tycker jag absolut att det kan vara värt att läsa vidare till det. Ni är bara smarta. Har man en dröm, ett mål, en önskan om att arbeta med ett visst arbete som krävs utbildning på högskolenivå, ska man försöka få en utbildning inom det. Det viktigaste enligt mig är att man trivs på sitt arbete, tjänar pengar så man klarar sig och tycker att det ska bli roligt att gå till sitt jobb på morgonen när man vaknar.

Har det blivit en trend att plugga vidare?

Jag vet många i min ålder som pratar om att söka sig in på högskolan. De resonerar såhär: "jag tror att jag vill läsa till detta..." TROR? På de flesta utbildningar ska man läsa i flera år. Då är det viktigt att man är 100% säker på sitt val. Tänk när du läst klart till något som du "tror" att du vill göra i framtiden i 3-4-5 år, har CSN-skulder på 100-tusentals kronor och sedan kommer på att: "Ojdå. Det var nog inte det jag ville. Jag söker nog något annat arbete!".

Min jobbarkompis berättade att hon pluggade i 1½ år till att bli något inom grafisk design. Det var flera årsedan hon blev klar med den utbildningen. Hon har hela tiden sökt en massa jobb och tagit reda på fakta kring arbetssökandet. Enligt statistik är det ca 300 sökande per jobb för att bli något inom grafisk design för att så många läst till det. Det är alltså riktigt svårt att få ett arbete inom det. Dessutom betalar hon tillbaka en stor summa pengar var tredje månad till CSN som hon lånat för att kunna läsa kursen...

Jag vet i alla fall vad jag tänkt göra, och vart jag står. Jag vill inte läsa vidare fast folk tjatar på mig och frågar varför.
Säg mig, vad tycker ni? Vad känner ni?

Kommentarer
Postat av: Linda the bästa friend :P

Kan vara bra och plugga vidare, men det beror helt på vad för slags jobb man vill ha. Inom många arbeten får man högre ingångslön med en högskoleexamen i bagaget, trots att det kanske inte har något med just det arbetet att göra!
MEN man måste ju såklart inte läsa vidare!!
Och det är sådär kul med CSN-Lån... Mer kul att vara student!!
Jag pluggar för att jag vill ha högre lön än en vanlig "medelsvensson". That's MY goal.. :P

2008-03-17 @ 22:59:54

Kommentera mera:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Söta kommentarer:

Trackback