Man kan nästan tro att jag gått och blivit hemmafru.

Finns det något som slår hemmagjorda hamburgare?

Jag gjorde för första gången i mitt liv sådana och förväntade mig inte för mycket. Det brukar gå åt pipsvängen när jag experimenterar. Men inte idag!

Ni ska få receptet, superenkelt! Det gillar vi, eller hur Jennie?

ca 5 burgare
400 g blandfärs
3/4 dl vatten
½ medelstor gul lök
salt
vitpeppar
lite vitlökskrydda

Hacka löken i så små bitar ni bara kan. Häll i löken, vattnet och vitlökskryddan i en bunke.
Blanda i den upptinade köttfärsen och blanda samman väl.
Gör medelstora, platta (nähä?) burgare av färsen och lägg på en tallrik. Av min smet fick jag ihop fem stycken.
Sätt på en stekpanna på 6:an med liiiite smör i. Det blir flottigt ändå. Lovar.
Stek tills hamburgarna blivit mörka på varje sida. Tryck gärna ner dom med stekspaden undertiden som du steker. Då blir de snabbare klara.

Hamburgerdressing a´la Emelie
½ burk creme fraiche
en liten klick majonäs
chilisås efter behaaag, efter behaaaag (Melker i saltkråkan)
pepparmix (superbra krydda. passar till allt!)
paprikakrydda


Smaklig måltid!


Man kan nästan tro att jag gått och blivit hemmafru. Men det är kul att laga mat, faktiskt! Speciellt när det blir bra.

image726

Kommentarer
Postat av: Anonym

det gillar vi! du får gääärna bjuda mig på såna någon dag!

2008-05-16 @ 17:21:25
URL: http://jenniemeier.blogg.se

Kommentera mera:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Söta kommentarer:

Trackback