Njutning.

Jag har precis haft en stund av njutning.
Och det är inte sex, inte en stor påse med godis, ingen vacker musik. Nej, det är något så tråkigt som kokt fisk med potatis. Och inte vilken kokta fisk som helst utan mammas recept!

Gör såhär:
Ta en relativt stor kastrull, häll i en skvätt smör (jag gillar lite mer smör än bara en skvätt) och en skvätt vitt matlagningsvin. Skär gärna den frusna fiskfilén (jag tycker att sej-filé är godast) i mindre bitar så går den fortare att koka. Lägg filébitarna i kastrullen så att de täcker botten. Salta och peppra (vitpeppar). Lägg på locket och låt koka tills fisken blivit så mör att den nästan trillar isär. Då är den som godast!

Servera potatis till. Helst ska det vara mammas äggsås men det går bra med lite smält smör eller creme fraiche till potatisen.

Detta kallar jag äkta svensk husmanskost. Det är vad jag kallar njutning...



Kommentarer
Postat av: jennie

snälla bjud mig på det nån dag. fyyy vad gott det lät. fisk är det godaste jag vet.

2008-01-22 @ 16:40:57
URL: http://jenniemeier.blogg.se

Kommentera mera:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Söta kommentarer:

Trackback